Photobucket

About Us , PELANGINATURE

Photobucket

Hi, we are PELANGINATURE

consist of 4 girls.

1) Ainna
2) Iylda Syahranie
3) Nur Amira Najiha
4) Nur Amirah Hanim


we are participating in making blog to SAVE ORANGUTAN. when tv9 came to our school SMK TAMAN MELATI , they promote about saving the orangutan sponsored by BOH, TV9 and WWF. we took their challenge by creating a blog and here we are! ;D

p/s : this is a bilingual blog (malay n english)

PELANGINATURE CREWS
aina , mj , mira , ida

Photobucket

Thursday, August 27, 2009

Fakta tentang OU

1) tahukah anda ? jika tiba waktu makan , orang utan akan berkumpul untuk bersama-sama menikmati hidangan mereka.

2) tahukah anda ? orang utan ini bijak beraksi di hadapan khalayak ramai untuk menunjukkan kehebatan yang mereka dengan bergayutan di dahan pokok.

3) tahukah anda ? orang utan di Pusat Pemuliharaan Orang Utan, Sepilok , Sabah pernah menampar jurulatihnya ketika mengadakan persembahan sketsa kepada pengunjung .

4) tahukah anda ? orang utan cepat berasa bosan jika hidangan yang sama diberikan kepada mereka setiap hari. oleh yang demikian, orang utan yang muak ini akan masuk
ke hutan dan mencari makanan sendiri dan ini sekali gus dapat mengajar mereka berdikari.

5) tahukah anda ? orang utan yang masih kecil yang baru dibawa masuk ke pusat ini perlu dikuarantin selama 90 hari bagi memastikan mereka bebas daripada sebarang penyakit
yang boleh berjangkit kepada orang utan lain.

6) tahukah anda ? orang utan sangat senang dijangkiti penyakit . malahan , ada juga orang utan yang pernah dijangkiti demam dan tibi sama seperi manusia.

7) tahukah anda ? jika tiba musim buah , kebanyakan orang utan dewasa akan hilang dari pelantar dan pergi ke belantara untuk mencari buah-buahan.

8) tahukah anda ? orang utan ini pada umumnya dikenali sebagai Red Ape . manakala di Sabah , orang utan dikenali dengan nama Mawas , Mayas , Kogiu dan Kisau.

9) tahukah anda ? terdapat dua spesies orang utan iaitu Orang Utan Abelii bagi Orang utan Sumatera manakala Pongo Pymeus bagi Orang Utan Borneo.

10) tahukah anda ? orang utan mempunyai 32 batang gigi . sama jumlahnya dengan jumlah gigi manusia.



SUPER FUNNY MONKEY

0 comments: